هورمونی برای شکستن چرخه ی چاقی

 با افزایش میزان چاقی در میان زنان باردار و خطر تولد کودکانی با وزن زیاد، دانشمندان راه جدیدی را برای مقابله با این معضل یافتند. آنها کشف کرده اند که افزایش یک هورمون خاص در دوران بارداری می تواند به کاهش یا از بین بردن شانس بروز چاقی در کودکان کمک  کند.

 دانشمندان پردیس پزشکی Anschutzدر دانشگاه کلورادو نتایج تحقیقات خود را در مجله ی Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر کردند.

پرفسور توماس جیسون می گوید: در ایالات متحده، نزدیک به دو سوم از زنان باردار دچار اضافه  وزن  بوده یا چاق هستند، این موضوع باعث می شود آنها در معرض خطر ابتلا به دیابت حاملگی، زایمان زودرس و پره اکلامپسی قرار گیرند، درعین حال کودکان این مادران غالباً با وزن و چربی بیش از حد طبیعی، بدنیا می آیند.

 پرفسور جیسون می گوید: نوزادان این افراد اغلب در بزرگسالی چاق می شوند و این چرخه ی معیوب  به اپیدمی چاقی دامن می زند.

 پرفسور جیسون و همکارانش تحقیقاتی را برای یافتن مداخلاتی برای توقف این چرخه آغاز کردند. آنها  بروی هورمون آدیپونکتین که باعث افزایش حساسیت افراد به انسولین می شود، تمرکز کردند.

بالا بودن غلظت این هورمون محافظی در برابر چاقی و دیابت است، در حالیکه کاهش غلظت این هورمون افراد را در معرض خطر ابتلا به این بیماریها  قرار می دهد.

 آدیپونکتین مانند یک ترمز، مقدار عبور مواد مغذی از جفت به نوزاد را کاهش می دهد. کاهش غلظت این هورمون موجب آزاد شدن ترمز می گردد که نتیجه اش بزرگتر شدن نوزاد بیش از  وزن طبیعی و با چربی بدنی بیشتراست.

محققان در چهار روز آخر دوره ی 20 روزه ی بارداری موشهای چاق، هورمون  آدیپونکتین را به آنها تزریق کردند، این تزریق به طور موثری سبب عادی شدن غلظت این هورمون در بدن این حیوانات گردید.

 پرفسور Janssonمی گوید: اینکار به طور کامل همه ی اثرات منفی چاقی مادر را بر روی جفت معکوس کرد، نوزادان موشهای چاقی که این تزریق را دریافت کرده بودند با وزن طبیعی متولد شده و میزان قندخون آنها نیز طبیعی بود، در حقیقت ما توانستیم  تمام عواقب منفی این نوع بارداری را از بین ببریم.

 او می افزاید: این اولین بار است که چنین آزمایشی انجام می شود، این هورمون یا یک عامل مشابه ی آن می تواند عملی مشابه به آنچه درموش اتفاق افتاد را در انسان به انجام رساند.

 یک گروه دیگر از محققان در حال تولید ترکیبی مشابه با آدیپونکتین هستند که می تواند بصورت  خوراکی مصرف شود، این ترکیب هم اکنون درمرحله ی آزمایشات بالینی است.

 پرفسور Janssonمی گوید: برای پیگیری اثرات دراز مدت  این نوع هورمون درمانی بر موشها، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم اما این کار پایه و اساس این باوراست که ما در نهایت  قادر به شکستن  چرخه ی معیوب چاقی و کاهش تأثیر آن بر اپیدمی  چاقی در جهان خواهیم شد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150928155857.htm